Není zelené co se zelená

16. ledna 2009 v 13:43 | Marek Musil - Mamufous |  Kde roli hrají auta
Jsem velkým fandou a příznivcem automobilů. Nikoliv pravidelně, ale občas jsem byl na nějakém tom veletrhu aut, výstavě a podobně. Osobně velmi inklinuji ke koncernu Volkswagen a především potom k vozům se čtyřmi spojenými kruhy ve znaku. Jejich "náskok díky technice" je prokazatelný, je hmatatelný a poslední dobou obzvláště design velmi povedený. Na druhou stranu nejsem slepý kůň, co umí ržát jen, "Audi, Audi, Audi!" Líbí se mi také jiné značky bez rozdílu země původu. Fascinuje mě japonský Lexus (a Toyota samozřejmě s ním), německý BMW a jeho velmi povedená pětková řada - škoda jen, že uvnitř vypadá tak levně a kola jej tlačí, nikoliv táhnou. Dokonce se mi líbí Opel a jeho Antara, nebo Ford Mondeo i Kuga. Kia Ceed' má povedené tvary a jde na odbyt. Líbí se mi hodně aut, ale mnohé bych si nikdy nekoupil, protože líbit se a chtít to, to je velký rozdíl. Všechny vozy, respektive jejich výrobci však mají jedno společné. Snaží se snižovat emise, snižovat objem motorů při zvyšování jejich výkonů. Zavádějí modely s označením Eco-line, Blue-line, Green-line a vrcholem rádobyekologického myšlení jsou potom nabízená tzv.hybridní vozidla. Kombinace elektromotoru se spalovacím, vodíkový pohon, pohon na biomasu a kdo ví, co ještě. Nejdále je Toyota se svými elektročlánky a na záda jí dýchá BMW se svým hybridním pohonem vodík-benzin. Samozřejmě činní jsou také ostatní výrobci a myslím, že dobře má našlápnuto koncern VW se svým vývojem pohonu na tzv.biomasu. Proč o tom ale píšu? Média do nás tlakem hustí, jak moc znečišťujeme tuto planetu a kdesi cosi. Pokud mluvím o autech, ano, rád si koupím Toyotu na elektropohon, ale nerozumím tomu, proč mám za rozměrově běžný vůz zaplatit tolik, co za velkou limuzínu se zastaralým, leč spolehlivým spalovacím motorem. Před nedávnem jsem se ze zvědavosti mrknul na ceníky podobných aut a nestačil se divit. Chápu, že vývoj technologie byl drahý, zavedení do výroby a další a další procesy auto prodražili, ale to přece není moje věc. Jó, možná kdyby přišel stát a řekl, "hele, když si to koupíš, odpustím ti na rok dva daně a navíc i na tom autě budeš mít nižší DPH." Potom bych asi uvažoval, ale když koukám na televizní noviny a vidím jak si to před vládu přihasí nejen ve tváři zelený Bursík v nové osmičce a osmiválcem pod kapotou, tak mu ty jeho ekologiské kecy fakt žeru. Nedalo mi to a juknul jsem na ceníky "poloekologiských" aut sic se spalovacím motorem, ale s údajně poměrně nižšími emisemi, lepšími pneumatikami co se valivého odporu týká a jiným tvarování spoilerů, aby to auto lépe proráželo vzduch a mělo tak nižší aerodynamický odpor. A kurňa, to byly pálky za taková ekologická vozítka. Že by ty gumy? Že by ty spoilery a další haraburdí bylo tak drahé, nebo se nás někdo pokouší tahat za nos? A nebyl by to německý DAS ve spolupráci s TÜV, aby se těm eko(n)autům nemrkli pod sukni a nezačali měřit. Světe div se, více než tři čtvrtiny těch "zelenáčů" nesplňovalo deklarované limity emisí a třetina z těchto dokonce nesplňovala ani ty dnešní standardně povinné. Opravdu si nepamatuji přesné výsledky, ale mám dojem, že nejlépe obstála naše/nenaše česká Fabia. Resumé? No..., automobilky nás všechny tak trochu tahají za nos, stát mě nijak nepodpoří a Bursík i přes svou zelenou, leč nahnilou propagandu dál tankuje obden do nezeleného služebáku. Já si tedy nechám svůj čtyřletý šestiválcový třílitr na naftu olepený znakem čtyř spojených kruhů a dál budu přikyvovat, že ta ekologie, ta je fakt jako důležitá. A aby se zas' neřeklo, tak večer zajedu přes celé město ve svým korábu k u nás jediným popelnicím na tříděný odpad a do každé z nich vhodím příslušný materiál. Dnes je pátek, takže znovu tam budu muset asi v pondělí a pak ve čtvrtek. Cestou zpět vezmu na Shelce opět plnou nádrž a budu v ulici dělat machra, že já třídím. Že ekologicky myslím... Jo, a abych nezapomněl, nedávno jsem viděl v nabídce předváděčku - tu osmiválcovou "čtyřidvojku" co má Bursič, tak docela uvažuju.
 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama