Kde mám svého manažera? II

28. července 2010 v 19:22 | Marek Musil - Mamufous |  Kde roli hrají peníze
Druhou důležitou vlastností manažera je mentální připravenost. V důsledku mentální nepřipravenosti, nebo nevyzrálosti chcete-li, se často užívá lidová hláška: "Dej blbci funkci…"
"No jo, to zas' dostal pitomec funkci a takhle to dopadlo…" Podtextem takové hlášky může být jednak fakt, že autor hlášky reaguje na obecný problém, který se nejlépe hází na nového šéfa, a druhak - a zde se hláška významově užívá častěji, je podtextem hlášky reakce na konkrétní osobu a konkrétní - zpravidla komunikační problém, mezi šéfem a jeho podřízenými. Je totiž pravda, že v dnešní době je stále možné získat manažerský post díky pracovitosti, úsilí a prakticky nabytým znalostem a nemusíte být nutně vystudovaný inženýr. Tato skutečnost je obrovskou možností, jak si v životě pořádně polepšit, případně posléze doplnit vzdělání a získat praxi k dalšímu profesnímu růstu. Všude je ale chléb o dvou kůrkách a také zde platí, že s možností pro širokou (a v konkrétních pohledech schopnou) veřejnost polepšit si, musím zmínit riziko, že nový šéf rekrutovaný právě ze široké veřejnosti, bude mentálně nepřipravený. A dostáváme se k jádru pudla. Včera to byl váš kolega, kterému jste jednou týdně snědli svačinu a občas mu něco provedli s počítačem. Dnes je to váš nadřízený, který právě otevřel svůj bloček a chystá se vám za všechna příkoří pořádně osladit život podřízeného. V jiném případě jste svému spolupracovníkovi nečili žádné zlo a dokonce jste byli celkem dobrými přáteli, ale on dnes povýšil a jaksi vám to dává pořádně najevo. Zažil jsem v životě situace, kdy se mě můj do včerejška kolega, dnes jako šéf ptá: "Aha, a my jsme si vážně tykali?"
Jistě byste dokázali popsat stovky podobných situací, ve kterých své bývalé kolegy a současné šéfy naprosto nepoznáváte a rozdíl bývá občas tak propastný, že někdy pochybujete o vlastním zdravém úsudku. V těchto případech jste totiž narazili na experty v oblasti mentální nepřipravenosti. Tito lidé možná mají schopnosti manažera, tedy znalosti a zkušenosti, ale nedokázali se s novou funkcí srovnat - psychicky vyrovnat. Někde v nich dřímal nějaký komplex, který si nyní díky vyšší pozici mohou léčit. Někdy ovšem příčinou žádný komplex není a jedná se jen o naprostou absenci schopnosti posoudit vlastní chování. První případ bývá častější. Nejnebezpečnější bývají komplexy nepostřehnuté, kterých jste si na dotyčném nikdy nevšimli. Právě tyto způsobují největší změnu v chování nových šéfů. Většími komplexy bývají většinou ty viditelné, kdy dotyčný špatně chodí, či si šlape na jazyk a je tedy často terčem poznámek a žertů. Právě proto, že tyto komplexy dotyčný denně konfrontuje, je s nimi do jisté míry sžitý a smířený. Ať už se však jedná o jakýkoliv komplex, který způsobuje nestandardní chování šéfa, vždy je předem zaděláno na průser. Reakce na sebe nenechává dlouho čekat a zaměstnanci oplácejí stejnou mincí. Vznikají komunikační problémy, mnohdy doprovázené oboustrannými naschvály, což není nic horšího, než počátek skutečné války mezi managementem a podřízenými. Z hlediska dnešní konkurenční doby neexistuje lepší likvidační prostředek pro jakoukoliv firmu. V okamžiku, kdy zaměstnanec zůstává vystaven napospas pitomému šéfovi, přestává tento zaměstnanec dýchat pro firmu! Ať již vědomě či podvědomě, soustředí se na denní boj se svým šéfem a potřebnou energii tak spotřebuje na vymýšlení naschválů, debatování s ostatními, jaký že je ten nový šéf vůl a pracovní morálka celkově klesá. Co horšího se však ještě stává, že ani počáteční prosby zaměstnanců vůči majiteli firmy, aby dotyčného šéfa zbavil funkce, nejsou vyslyšeny. Kdysi někdo řekl, že zaměstnanci jsou jako děti. Vyslyšte je a budou vám oddáni, otočte se k nim zády a dočkáte se pomsty. V okamžiku, kdy majitel pouze jen nevyslyší žádost zaměstnanců a případně ani nezdůvodní své stanovisko, v očích zaměstnanců se takový majitel stává vedle manažera další osobou na opačné straně barikády. Velice často se s tím setkávám tam, kde manažer není tím pravým na svém místě. Majitelé považují tyto problémy za banální a často je záměrně přehlížejí, avšak důsledky bývají nedozírné. Ztráta důvěryhodnosti majitele, případně celé firmy. V lepším případě zaměstnanci konají jen svou smluvně vymezenou práci v nutném rozsahu, bez sebemenší invence. V horším případě některé činnosti jednoduše ignorují a v nejhorším případě zaměstnanci odcházejí. Mezitím však stačí vynést mnoho informací, které poté slouží nejen k pobavení místních drben, ale mnohdy se jedná o citlivé firemní informace, které může zneužít konkurence. Toto si uvědomuje stále více velkých firem a korporací a struktura komunikace se v posledních letech velmi mění. Pozadu však zůstávají malé a střední firmy, kde mezi majitelem a zaměstnanci figuruje pouze jeden či dva manažeři. Je těžké přeměnit myšlení majitele, aby byl schopen si uvědomit, že on je pro zaměstnance partnerem, protože jim dává práci, a že zaměstnanci jsou majitelovi partneři, protože jsou to oni, kdo vytvářejí hodnotu firmy. A manažer je zde pouze proto, aby ladil cíle a cestu k nim k nejlepším výsledkům. Zde je několik rad, jak být dobrým manažerem.

Ø
Zůstaňte ke svým kolegům přátelský, ale jasně definujte své úkoly a cíle.
Ø
Komunikujte směrem nahoru a nezapomeňte komunikovat směrem dolů - stejně intenzivně jako nahoru.
Ø
Zajímejte se o náměty a námitky podřízených. Chvalte je více, trestejte méně, buďte však spravedlivý a neoblomný.
Ø
V případě problému stůjte na straně podřízených - vy jim totiž důvěřujete a oni vám. Oni ve vás vidí svého zástupce, a tedy vás nenechají padnout.
Ø
Smiřte se s tím, že na pivo s nimi nemůžete, abyste budoval autoritu a respekt.
Ø
Než rozhodnete, promyslete to a rozhodnutí již neměňte, pokud jej zveřejníte.
Ø
Buďte naprosto spravedlivý ke všem stejně.
Ø
A v neposlední řadě. Naučte se říkat nepříjemné věci stejně samozřejmě a přímo, jako ty příjemné. Lidé to časem velmi ocení.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama