Čechy, země zaslíbená marketům

5. ledna 2011 v 21:22 | Marek Musil - Mamufous |  S jistou vážností
Zná to řada z nás. Většina obchodních řetězců v naší republice se svou celkovou kvalitou doslova plazí za svými západoevropskými sourozenci. Speciálně obchodní domy Tesco u nás trpí takovými nešvary, jako jsou zavádějící informace o ceně zboží, nebo dokonce markování položek, které ve vašem nákupu vůbec nefigurují. Toto se prý děje na základě ústního příkazu "shora". Pokladním je předložena varianta občas něco "bouchnout do slohovky" a tím snižovat manko, které vzniká častými krádežemi zboží v obchodě. Také jsem neznal výraz "bouchnout do slohovky", ale bylo mi vysvětleno, že v překladu to znamená "namarkovat tomu, kdo má velký nákup, tedy dlouhou účtenku". Pravděpodobnost odhalení zde výrazně klesá, protože kdo by kontroloval položku po položce, že? Osobně si právě a speciálně v Tescu dávám pozor na to, zda cena z regálu souhlasí s cenou posléze markovanou. Když jsem rozdíl zaznamenal poprvé, mávnul jsem rukou s tím, že se jedná o "omyl". Jak jsem se později o různých lidí dozvěděl, děje se toto vcelku pravidelně a plošně, což mě utvrdilo ve vědomém chování Tesca. Dnes jsem schopen svou pětikorunu na informacích hájit. Je nadmíru zajímavé, že mnohdy se pracovnice ani neráčí přesvědčit o správnosti mé reklamace, sáhne do krabičky a peníze mi vydá, aniž bych cokoliv podepisoval. Přemýšlel jsem, zda by nebylo rozumné informovat "čojku", ale raději chci svou pětikorunu hned zpět. A ne vždy se jedná o pouhých pět korun! Celkový obraz kvality služeb Tesco dosvědčuje vizuální (ne)pořádek na prodejních plochách. Školený personál mě přesvědčuje o tom, že pokud školení opravdu proběhlo, dotyčný na něm buď vůbec nebyl, nebo asi spal. Chci-li informaci z oddělení elektroniky, "musí se sehnat" konkrétní osoba, která je ale právě ve skladu a tak jsem také jednou čekal dvacet minut, abych poté raději odešel. Tihle způsobem má pravděpodobně specialisty na elektro, drogerii, alkohol, a ovoce a zeleninu.
Když už jsme u toho ovoce a zeleniny, také se vám zdá, že pro evropské dodavatele jsme dobytkem? Proč v devadesátidevíti procentech vidím u popisek ovoce a zeleniny "II. Jakost"? Přitom například v sousedním Německu je situace zcela odlišná. V nabídce je většinou "I. Jakost" a světe div se, za stejné peníze naší "II. Jakosti"! Případný cenový rozdíl je skutečně minimální. Další specialitou, nyní obchodního domu Kaufland, je u zlevněného zboží určovat zákazníkovi maximální limit pro nákup tohoto zboží! Něco jako, "tak jsme snížili cenu, ale aby ses' nám zákazníku nepřežral, můžeš si vzít jenom pět kusů na osobu!" Jsme tak svědky švejkovství, kdy chodí pro akční zboží do Kauflandu celé rodiny, protože každý člen si na svůj nákup nárokuje pět kusů "druhojakostních" již nahnilých kiwi, zlevněných z dvanácti korun na šest. Nebo si prostě lidé v Kauflandu dělají takzvaná kolečka a opakovaně nakupují určené množství zboží, dokud nejsou spokojeni, že domů odjíždějí s pěti kilogramy potlučených pomerančů za desetikorunu za kilo. Je sranda koukat na chování neznalých cizinců, kteří se rozhodli dopřát si více než pět nahnilých kiwi. Jen ještě vystát tu frontu u tří, čtyř otevřených pokladen, kterých je tam jinak deset. Při pohledu na notně podrážděnou pokladní si dovolím poznamenat, že kdyby otevřely všechny pokladny, nedalo by se o náporu ani mluvit. Dostávám odpověď, že nejsou lidi… Přemýšlím, zda investor počtem pokladen neoznačuje kvalitu řetězce…? A když už jsem u pokladen, nedá mi nezmínit celkový vzhled i úroveň pracovnic a pracovníků za kasou. Jak známo, takzvaný první dojem si o člověku vytváříme v prvních dvou vteřinách. Tesco? Kaufland? Je to jedno a je to katastrofa! Tesco je na tom ale ještě o něco hůř. V Tescu jsou pokladní často velmi cítit potem! Celkový dojem je tvořen doslova upoceným smradem, příšerným vytahaným a špinavým modrým trikem, které často nekopíruje konfekční velikost pracovníka! Pracovník je často na pohled zanedbaný, neučesaný, často má špinavé ruce (asi od zboží) a příšernou kongresku. Kongreska je ten štítek se jménem. Pravděpodobně z důvodu obrovské fluktuace zaměstnanců (tzn. zaměstnanci jsou často měněni) se už ani nové formální kongresky nepřipravují. Momentálně registruji velmi často kus papíru na špendlíku, na kterém je rukou napsáno jméno pracovníka… Inu, "čeeče", vítej v EU a v jednadvacátém století… Mnozí z nás jsme proti své vůli spolupracovníky řetězců, protože jazyková vybavenost pokladních je rovna NULE! Ne, že by mi bylo líto pokladní, která na triviální otázku cizince nedokáže odpovědět. Je mi líto toho cizince, který nevěřícně zírá na zoufalou pokladní a přemýšlí, jestli náhodou ty Čechy nepřejel a není už v Rumunsku. Můžeme si povídat o národní hrdosti, o tom, že cizinci jsou arogantně zvyklí, že se jim rozumí, ale je třeba si uvědomit, že němčina, angličtina a nyní také ruština, jsou světové jazyky. Čeština bohužel nikoliv dámy a pánové. Abych ale zaměstnance marketů jen nehanil. Jak mohu požadovat jistou kvalitu a kvalifikaci jedince, když jej platím výrazně podprůměrnou mzdou? Naopak tedy oceňuji, že tito lidé volí Tesco před úřadem práce. Osobně bych si přál méně marketů a více malých a soukromých obchůdků, kde si za osobitější přístup a lepší kvalitu zboží rád připlatím. Ale šlo by to i oněch marketech, kdyby byla vůle. V Německu je v takovém Aldi, nebo Edece úplně jiná atmosféra, jiná kvalita zboží, pořádek a čisto. A pokladní, mimochodem oblečená po pěkné a na pohled kvalitní uniformy (ano, uniforma, žádné humusácké triko), se mě při markování ptá s úsměvem na rtech, jak se mám, a že v Čechách byla a je tam hezky. Moc prý děkuje za nákup a bude ráda, když přijdu opět nakoupit k nim. Prostě, když se chce, tak to jde!
 


Komentáře

1 Lafi Lafi | Web | 6. ledna 2011 v 9:28 | Reagovat

Souhlas. Nakupování v našich supermarketech je pro člověka doslova utrpením. Postupně jsme tam přestali kupovat ovoce, zeleninu a výrobky z "masa". Ty jsou téměř nepoživatelné. O kvalitách potravin u nás je možné se dočíst třeba tady: http://www.reflex.cz/clanek/stary-reflex-tema-reflexu/31784/jsme-odpadkovy-kos-evropy.html

nebo tady: http://instinkt.tyden.cz/rubriky/tema/popelnice-evropy_24549.html

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama