Dárcovská DMS, aneb Dost Mizerná Služba

19. března 2011 v 16:15 | Marek Musil - Mamufous |  S jistou vážností
Lidské společenství je v současné době postaveno na vlastnictví a hierarchie lidského rodu je odvislá od množství vlastněného majetku. Týká se to nejen územních celků - států, císařství, království. Týká se to také jednotlivců a tlak na jednotlivce je důsledkem tzv. sociálního individualismu. Je jedno, že otec má majetek za miliony korun, když mi tento majetek neříká pane. Že město, ve kterém žiji, patří v regionu k těm, kde je největší zastoupení milionářů? Všechno je to moc hezké, ale mě se to zatím přímo netýká a společnost to vnímá stejně.
Přesto existují situace, které dokáží společnost spojit a dokonce ve společnosti vyvolat empatii a solidaritu. Aktuálním případem je přírodní katastrofa v Japonsku, která velmi významně ovlivnila možnou jadernou katastrofu v tomtéž místě. A právě nyní sociální individualismus spí a zbytek světové společnosti hledí směrem k Japonsku. Kola solidarity se začínají otáčet a do země vycházejícího slunce směřuje humanitární pomoc, cizí státní armády, aby pomohly s odklízením následků katastrofy, a také pomoc finanční. Přestože vyčíslení škod ještě není možné stanovit přesně, již nyní odborné odhady hovoří o stovkách miliard dolarů.
Také jsem zaznamenal aktivity humanitárních organizací, občanských sdružení a nadací. Díky technologiím jsme dnes schopni přispět na dobrou věc. Mimo jiné třeba dárcovskou SMS, u nás užívanou pod zkratkou DMS. Její hodnota je pevně nastavena a tak odesláním na příslušné číslo dojde k odečtení částky z vašeho kreditu, respektive přičtení částky na váš účet za užívané mobilní služby. Téměř výlučně se setkáváme s hodnotou DMS ve výši 30 Kč. Z této částky jde na pomoc (chápejte na účet humanitárních organizací) 27 Kč, zbytek je poplatek na úhradu nákladů operátora s provozem služby DMS. Celé 3 Kč si vezme operátor služby za to, že já projevím dobrou vůli a chci pomoct! To ale není vše. Pro někoho je darování 30 Kč věc úvahy, zda mu to vlastní rozpočet dovolí. Jsou však lidé, kteří by rádi takto pohodlně darovali třeba 300 Kč. V tuto chvíli však musí odeslat deset dárcovských DMS, což znamená, že operátor služby shrábne desetkrát 3 Kč!!!
Příklad za všechny - nadační společnost o. s. Adra. Podle její výroční zprávy za rok 2009 získala Adra formou dárcovských DMS tyto prostředky pro tyto účely:
DMS Asie: 13 230 Kč (pomoc obětem zemětřesení…)
DMS Adra: 3 074 382 Kč (podpora projektu Adra)
DMS Keňa: 16 821 Kč (…město Itibo Keňa)
DMS Stophladu: 4 725 Kč (projekt Pochod proti hladu)
Částka činí v součtu 3 109 158 Kč. Pokud použiji jednoduchou matematiku, operátor služby DMS získal 345 462 Kč. A to pouze za jeden účetní rok, u jedné nadační společnosti. Nejde mi o to, že z mých 30 Kč dojde svému účelu pouze 27 Kč, protože je stále "něco lepší než nic". Jde mi o to, že já za svou SMS platím svému operátorovi 1 Kč + DPH a to nemám kdoví jak výhodný tarif. Z odborných stránek na internetu lze zjistit, že náklady operátorů na přenos SMS stojí řádově haléře, myslím něco kolem 3 až 5 haléřů. Ano, operátor, pojišťovna i velkoobchod papírem spojuje jediné a tím je ekonomický zisk. Chápu proto, že já jako odběratel služby platím za svou SMS (DMS je technicky stejná služba) něco málo přes jednu korunu. Pokud vezmu v úvahu cenu přenosu SMS ve výši 5 haléřů, činí marže mého operátora dva tisíce procent. V případě dárcovské DMS je to již neuvěřitelných šest tisíc procent!!! Zamýšlím se proto oprávněně, proč není solidární operátor v případě dárcovských DMS? Vždyť ty jsou určeny především pro účely pohrom a katastrof, či veřejně prospěšných projektů a zde více než jindy, by měl také operátor služby projevit solidaritu. V těchto malých částkách dárci moc nepočítají, ale zkusme nějaký příklad. Místo dárcovské DMS budete chtít poslat bochník chleba, jehož běžná cena v obchodě činí 25 Kč. Pokud jej ale budete chtít poslat jako humanitární dar, bude po vás prodejce chtít třikrát tolik, tedy 75 Kč. Nepřijde vám to trochu nesolidární a v podstatě schizofrenní? Mě tedy dost.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Annet Annet | E-mail | Web | 20. března 2011 v 11:32 | Reagovat

Lepší pomoct 27 korunami než ničím. ;-)

2 Markus Markus | 20. března 2011 v 13:52 | Reagovat

Přesně tak, jak píši já. Jde ale o proncip. Na mé vůli chtít pomoci profituje třetí strana. Ale Český národ byl vždy trochu jako letargické stádo ovcí a stav, ve kterém náš stát dnes je - zo to si v podstatě můžeme sami...[1]:

3 m. m. | Web | 21. března 2011 v 23:34 | Reagovat

Solidarita u mobilního operátora? Science fiction... samozřejmě že by to tak mělo být. A taky by nás neměli čtyřikrát do týdne buzerovat s akčními nabídkami tarifů a balíčků, které jsou mnohem dražší než to, co už sjednáno mám (nebo je to dokonce totéž, jelikož ani sami operátoři zjevně nemají přístup k informacím o tom, co který zákazník má) a už vůbec by neměli volat ráno nebo večer, ale tohle holt není něco, s čím bychom mohli něco dělat... je fajn, že takhle přemýšlíš, taky mě to napadlo, ale je to bohužel jedna z těch věcí, nad kterými nelze než pokrčit rameny, popř. si zanadávat a jít dál.

4 Markus Markus | 22. března 2011 v 9:20 | Reagovat

m., nesouhlasím s tím pokrčením ramen. Dnes budeme krčit ramena u nehorázných poplatků za DMS, stejně jako díky naší "ovčí" povaze krčíme ramena u bankovních poplatků, které jsem oproti zbytku Evropy výsměchem do našich tváří a pozítří můžeme krčit rameny, že DPH bude 30%...? Ono právě všechno začíná u maličkostí a pokud jsou nám maličkosti ukradené, nemůžeme se divit, jak je s námi celkově zacházeno...[3]:

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama