Tommy, Mac, BMW a my. Part I

9. dubna 2011 v 14:46 | Marek Musil - Mamufous |  Kde roli hrají peníze
Tommy Hilfiger, Nike, BMW, Tom Taylor, Bvlgari, Mont Blanc, TaylorMade, Coca-cola, MacDonald's…
Značky textilu, aut, spotřebního a sportovního zboží, kosmetika, jídlo. Denně vzniká tisíce nových značek a tisíce jiných každý den zaniká. Existují však takové, které překročily svůj vlastní stín, staly se značkami světovými a výrazně ovlivňují světovou ekonomiku. Takovým značkám se odborně říká globální. Mimo jiné proto, že tuto značku dokáže identifikovat naprostá většina populace již podle takzvaných základních markantů. Nechci se tady zabývat tzv. CI a TM ("corporation identity" a "trade mark") znaky ani žádnými markanty. I když ony markanty hrají vlastně dost důležitou roli. O co mi tímto článkem jde, že naprostá většina z nás chce tyto značky nosit, řídit, jíst, nebo jinak užívat. Dává nám to pocit výjimečnosti, jakési nadřazenosti či důležitosti a co víc, sociálně se identifikujeme nebo identifikovat necháváme.
Historicky ovlivňovalo kulturu lidstva mnoho trendů. Z dob nedávných například kouření. Ve svých počátcích se jednalo o vysoce společenskou činnost, která měla vlastní etiketu chování a kouření ovlivnilo společnost napříč všemi sociálními vrstvami. Později to byl automobil, respektive jeho vlastnictví, ještě později mobilní telefon a dnes lze s jistotou hovořit o existenci vlastního profilu na některé ze sociálních sítí. Všechny tyto trendy nás nějak měnily a vyvíjíme se díky nim, což nás jako společnost posunuje vpřed. Tyto trendy však neměly takový vliv, jaký mají značky. Trend je pouze základním činitelem na "máš/nemáš , jsi/nejsi". Máš auto nebo nemáš a kouříš nebo jsi nekuřák. Značka je však mnohem důležitější, protože až teprve ta určuje sociální postavení a utváří střípek prvního dojmu. Vrátím se hodně do historie - do středověku a vy si vzpomeňte na hodiny dějepisu. Jaká přízviska nesli tehdejší vládci? Například nám velmi dobře známý Karel IV. Byl to král Koruny české a císař říše Římské. Vzhledem k době to byly právě tituly, čím jsou nám dnes značky a vládci je uváděli zcela záměrně. Nejen z hlediska práva na jejich užívání, ale také z důvodu prestiže a společenského postavení či uznání.
Ale zpět do současnosti. Je velký rozdíl, pokud na dotaz zda máte auto, uvedete: "Ano, mám Felicii." Nebo: "Ano, vlastním BMW." Lidé si vás okamžitě "škatulkují", což není ani dobře ani špatně. Nejde totiž pouze o to, zda máte či nemáte peníze. Jde především o to, jak moc jste schopný, jak dobře se v dnešní době umíte orientovat a uplatnit. Naštěstí lidé jsou si vědomí, že auto není jediným vodítkem dobrat se objektivního hodnocení jedince, proto je například auto pouze jedním z mnoha dalších faktorů, které ukazují na vaše sociální zařazení. Další jsou oblečení, vystupování, znalosti, a podobně. Každý z nás posuzuje ostatní podle vlastních unikátních postupů, ale základní kostra zůstává stejná. Ta je ovlivněna právě dobou, která nás formuje a my pouze vědomě i podvědomě přebíráme klíče a modely chování. Stejně jako je dnes auto naší vizitkou, byla to dříve koňská spřežení, která vozila krále a jeho družinu. Vytvořili jsme si značky, abychom se vzájemně lépe identifikovali, a jsou to značky, které mohou být velmi dobrým motivátorem k osobním úspěchům, což zase buduje společnost. Kupujeme je, vlastníme je, nebo je veřejně zatracujeme. Jako společnost po nich však bez rozdílu toužíme.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama