Saucony Creek – zrod značky běžeckých bot

13. února 2018 v 14:13 | Mamufous |  Extrémní překážkové závody
Dnes si představíme jednu z nejstarších a nejméně známých značek běžeckých bot. Řeč bude o americké Saucony. Až se začtete do jejího vzniku a historie, jistě zcela pochopíte i nadpis článku.


Co je Saucony?
Historie Saucony se začíná psát již v roce 1898 (ano, opravdu) v Americe. Přesněji tedy v Kutztownu v Pennsylvánii, v jehož blízkosti dodnes údolím protéká řeka Saucony, jejíž koryto je plné velkých ohlazených balvanů a logo značky tedy není prázdným výmyslem opilého grafika.
Díky trvající průmyslové revoluci vzniká v té době (a ještě dlouho poté) celá řada dodnes známých firem a společností. Vzniká také společnost AR Hyde & Son, kterou v roce 1910 ve státě Massachusetts zakládá ruský imigrant a obuvník s americkým jménem Cobbler Abraham Hyde, a která se zabývá výrobou civilních pánských bot. Pro svou kvalitu i výrobní kapacitu uzavírá společnost po vypuknutí druhé světové války smlouvu s americkou armádou na dodávku vojenské obuvi. Po skončení války se firma AR Hyde & Son vrací zpět k výrobě civilních bot, nicméně se také nově zaměřuje na výrobu atletické obuvi. Pověst o kvalitě její výroby a udělená ocenění od americké armády ji natolik ekonomicky posilují, že již v roce 1952 zahajuje společnost svou první obchodní akvizici a kupuje Athletic Shoe Company - výrobce týmové sportovní obuvi značky Spot-Bilt. Mění se také název nově rozšířené společnosti na Hyde Athletic Industries, Inc.


Již na počátku šedesátých let obnovuje nyní Hyde Athletic Industries vládní zakázku a se společností NASA uzavírá smlouvu na dodávku bot pro americké astronauty. První astronaut, který vešel do vesmíru, má v tu chvíli obuté boty značky Hyde.
Když v sedmdesátých letech minulého století přichází v Americe první fitness boom, dochází u Hyde Athletic Industries k dalším významným akvizicím. V roce 1968 kupuje Hyde Athletic Indutries jinou společnost K&B Shoe Co., která se ale ještě předtím sloučila se Saucony, aby vytvořili společnost Saucony Manufacturing Co., Inc. Vzniká tak společnost Hyde a její divize Saucony. Výroba se rozšiřuje o obuv na různé sportovní disciplíny, jako jsou bowling, fotbal, tenis, dráhovou atletiku, jogging a dokonce v neposlední řadě hokejové brusle. Společnosti se daří vzrůstajícím trendem celé jedno desetiletí se zisky v desítkách miliónů dolarů.
V roce 1979 přichází studená sprcha, když společnost zaznamenává finanční ztrátu 69 tisíc USD. Na trhu totiž začíná boj velkých gigantů, mezi něž patří Adidas, Puma a především Nike a později ještě Reebok. Jednotlivé značky se snaží získat nějakou výhodu nad ostatními a tak dochází k prvním velkým kontraktům mezi výrobci a profesionálními sportovci. Dochází také k uzavírání dohod mezi jednotlivými sportovními asociacemi a značky jsou nuceny si od asociací "koupit" potvrzení, že značka je schválena pro užívání při závodech. Činí tak všichni velcí výrobci. Kromě Saucony ovšem, ta opakovaně odmítne. Její prodeje se propadají a společnost musí uzavírat některé své závody a drasticky restrukturalizovat. Končí značky Spot-Bilt i Hyde, zůstává pouze rentabilní Saucony.
Díky tomu se společnost Hyde dostává na počátku osmdesátých let zpět do černých čísel. Pomáhá jí k tomu také změna poměrů ve sportovní politice. Díky nesnížené kvalitě výroby si Saucony oblíbili mnozí profesionální sportovci a společnost Hyde nakonec také kupuje tzv. profesionální potvrzení. To jí naplno otevírá cestu do profesionálního sportu. Zároveň jmenuje hráče amerického fotbalu O. J. Simpsona jako viceprezidenta pro propagaci značky.
Rozšiřuje se produktová nabídka Saucony o další druhy sportovní obuvi a vzniká oděvní řada Saucony Magic.
V polovině osmdesátých let je na tom společnost Hyde opět ekonomicky dobře a začíná se znovu rychle rozvíjet. Proto staví nové ústředí a dokonce první vlastní výzkumné a vývojové centrum.


Na americkém obchodním trhu však zuří tvrdý boj o podíl i o zákazníka, a ač společnost Hyde prosperuje, zaujímá na trhu pouze tříprocentní podíl. Nike a Reebok drtí zbytek své konkurence. Dochází také k různým obchodním dohodám, které se nakonec nekonají, a padá také dohoda o prodeji společnosti Hyde.
V roce 1992 však přichází dramatický obrat ve vnímání značky Saucony samotnými běžnými spotřebiteli. V pravidelném ročním přehledu Consumer Reports, jež vydává časopis, který čte 15 milionů čtenářů, získává model běžecké obuvi Saucony Jazz 3000 špičkové hodnocení a dále také tzv. nejlepší nákupní hodnocení. Trh je poté doslova hladový po všem od Saucony a společnost Hyde nejen, že zvyšuje počet prodejen prodávající Saucony o 25%, ale dostává se také do řetězce prodejen sportovních potřeb Oshman, který jich provozuje 170.
O rok později společnost Hyde opět obhajuje prvenství své značky Saucony v hodnocení Consumer Reports a opět zvyšuje prodeje a podíl na trhu.
Do roku 1997 patří pod společnost Hyde mimo jiné tyto dceřiné společnosti: Saucony Sports BV (Nizozemí), Saucony Deutschland Vertriebs GmbH (Německo), Saucony Canada Inc. (Kanada) a Saucony Sp Pty Limited (Austrálie).
V současné době patří Hyde, respektive Saucony do portfolia zhruba dvanácti sportovních značek, které vlastní a řídí nadnárodní investiční skupina.


Čím se Saucony liší od konkurence?
Jak říkají zástupci značky, především jednoduchostí výběru. U Saucony nenajdete jednotlivé řady modelů rozdělené navíc složitě podle mnoha typů nášlapů. Zákazník tak nemusí bezradně přemýšlet, který typ modelu je nejvhodnější. Kompletní nabídka modelů je vytvořena jako tzv. neutrální bota. Některé modely jsou potom nabízeny se zesílenou podporou pro pronační nášlap (vnitřní strana chodidla dopadá na podklad jako první) - tzv. Stability.
Tlumení, čili tzv. drop (Saucony označovaný jako offset) má hodnoty 4mm, 8mm a několik málo modelů ještě 12mm. Nic jiného u Saucony nenaleznete. Vše pro maximální jednoduchost a přehlednost výběru.

Sortiment Saucony
Sortiment je standardně rozdělen na dámskou, pánskou a dětskou řadu. V nabídce jsou běžecké boty objemové, tempové, určené na dráhu i do volné přírody, krosové (trailové) a také zimní verze s vysokým límcem na zip. Doménou jsou ovšem klasické běžecké boty.
Nabídka dále obsahuje tzv. volnočasové sportovní boty, jejichž design vypadá jako běžecký, ale konstrukčně jsou boty určeny pro vycházky, nebo například do práce. Design je přizpůsoben k tomu, aby boty dobře vypadaly například k džínovým kalhotám.
Tradiční řadou je linie Saucony Originals, což je vlastně retro kolekce, která se odvolává na úplně první střihy bot, avšak se současnými moderními materiály.
Dále jsou v nabídce řady bot určených pro konkrétní sporty venkovní i halové a samozřejmě široká sportovní oděvní kolekce.


Technologie
Stejně jako jiní výrobci, také Saucony používá celou řadu vlastních technologií. Za zmínku stojí především dvě. Tou první je tlumící materiál EVERUN, který Saucony používá u téměř všech svých modelů. Jedná se o speciální pěnu, která je lehká, nenasákavá, otěru odolná s velmi dlouhou tvarovou pamětí. Jde vlastně o odpověď na konkurenční gelové a vzduchové polštáře, plástve, vlny, tlumící desky a Boosty.
Další významnou technologií je způsob sešití a slepení podešve, svršku boty a jazyka, kdy jazyk a svršek tvoří dvě samostatné části. Střih a konstrukce pružného jazyka umožňuje závod, nebo trénink doběhnout i s rozvázanou tkaničkou, protože jazyk je pružně spojen s podešví. Pevný svršek potom tvoří zcela samostatný díl, který vede tkaničku. Můžete jím přesně podle vašich požadavků utáhnout chodidlo v botě, ale pevný a samostatný svršek nebrání běžcům s vysokým, nebo širokým nártem dostat se pohodlně do boty. Tato technologie se jmenuje ISO.

Co za to? Kolik?
Saucony patří k tomu málu značek, které se do poslední chvíle bránily o přesun výroby do Asie. Dokonce i dnes má Saucony výrobní (ano, výrobní!) podniky přímo v USA. Historicky staví na prvotřídní kvalitě, která jí otevřela cestu pro dodávky americké armádě a dokonce do NASA.
Saucony nenajdete v prodeji na každém rohu, protože to Saucony ani nechce. Přesto jsou ceny bot velmi přijatelné. Pohybují se v dospělých modelech mezi 60 a 160 USD. Nejvyšší řady běžeckých bot lze u nás koupit v cenách kolem tří a půl tisíc korun.


Na závěr
Pokud si budete pořizovat běžecké boty, stojí zato Saucony také do výběru zahrnout. Sám jsem je měl na noze a musím říct, že první nazutí bylo opravdu velmi příjemné. Přece jen už jsem "pár" běžeckých bot vyzkoušel a odběhal, a myslím, že dokážu oddělit emoce od skutečných pocitů. Proto se moc těším na testování.
V případě, že nakonec Saucony zvolíte jako řešení, máte jistotu, že v nich nebudete potkávat "tuny" jiných běžců, protože Saucony prostě nejsou mainstream. Ve vší úctě například k Nike a k běžcům - Nike má každý... Má je kde kdo. Usmívající se
Co se týká úspěchů Saucony, tak na všech amerických maratonech byste Saucony viděli v početné armádě nejrůznějších modelů, protože Amerika je pro ně domovina, nicméně samotná značka si cení především toho, že vítězové v historii Iron Man na Havaji měli třikrát na noze boty Saucony, které se navíc na nohách účastníků havajského Iron Mana v posledním desetiletí objevují v cíli pokaždé v umístění TOP10.
 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama